Blogg

17 mai- kalorier

I morgen er det 17 mai, og mange bekymrer seg over at vekten skal øke drastisk etter en dag med masse pølser, kaker og is. Noen har fortalt meg at de skal bake «sunne» varianter av tradisjonelle kaker og spise lettis/saftis istedenfor favoritt-isen sin.

Til heftige protester fra meg!

Ja, du leste riktig. Det er nasjonaldag en dag i året. (Det er også julaften en dag i året. Og du ferier bursdagen din en dag i året.) Det er ikke disse dagene som avgjør hvorvidt du går ned i vekt eller ikke. Det er de resterende dagene.

Hvis du først skal spise en is; spis den du liker best uavhengig av kaloriinnholdet. Og kos deg med den uten å få dårlig samvittighet etterpå.
Hvis du først skal spise kake; spis et stykke av favorittkaken din! Synes du ikke at den «sunnere varianten» er like god; så gå for den tradisjonelle oppskriften denne ene dagen. Så kan du heller gå for sunnere varianter alle de andre dagene.

Bare for å underbygge dette med litt fakta og ikke bare synsing fra min side:

Det er cirka 7500 kalorier i ett kilo fett (noe av dette er også væske).
Hvis du (som jeg skal) går helt amok på 17 mai og skeier ut med cirka 2000 kcal- og kroppen skulle klart å lagre alt dette som fett (noe den aldri gjør), så måtte du hatt en slik 17mai- spiseorgie i hele 10 dager i strekk for å legge på deg 2 kilo fett, hvis du normalt sett har et kosthold som ligger på rundt 500 kalorier i underskudd.
De 1-2 kiloene du kanskje legger på deg i løpet av dagen er KUN en funksjon av blant annet mer glykogen i musklene. Noe som lett kan dra 1-2 kg i vann. Hvis du går tilbake til ditt normale kosthold igjen på onsdag så vil dette forsvinne i løpet av 1-2 dager!

Kort oppsummert:
17 mai er IKKE dagen for å slanke seg. Punktum.