Blogg

Målsetting og løpeglede

Hadde noen for mer enn 2 år siden sagt at jeg skulle delta i noe som helst løp, så hadde jeg nok gapskrattet av latter og benektet dette ganske heftig. Jeg har aldri vært noe glad i å løpe, og har bare gjort dette sporadisk i forbindelse med diverse tester på skolen (alt for å få en ok karakter), samt opptaksprøver i forsvaret i 2007. Det er ikke noe alle vet, men jeg hadde en drøm om å bli helikopterpilot i forsvaret, og løp jevnt og trutt for å klare opptaksprøvene til befalskolen. Jeg kom dessverre ikke lenger enn til sesjon, der jeg fikk en ikke uventet beskjed om at hørselen min var altfor dårlig. Og med det stoppet også løpetreningen min.

IMG_20150701_203905

Så, hva skjedde?

I 2014 var jeg ansvarlig for å få i gang en deltakelse for STAALs på  Holmenkollstafetten i Oslo. Vi fikk etter hvert nok deltakere til å dekke alle etapper, laget ble meldt på, vi møtte opp på selve dagen og jeg delte ut startnummer, t-skjorter og informasjon til alle deltakerne. Bortsett fra til en. Vi manglet en person!

I siste liten måtte jeg få på meg joggesko og startnummer og frakte meg selv opp til Holmen bru, klar for å løpe den lengste etappen i stafetten. Og det gikk jo. Rett under 3 km er for mange ikke noen distanse å skryte av, men for en som ikke hadde løpt de siste 7 årene så var det en god nok lengde. Tiden var ikke bra nok til å slå min mormors venninne på 50 år, og jeg satte meg umiddelbart som mål å slå min egen og selvfølgelig hennes tid året etter.

Året 2015 begynte bra og jeg kom etter hvert godt i gang med løpetreningen og begynte faktisk å like det, nå som jeg hadde et mål å trene mot. Alle som kjenner meg vet at jeg har en trang til å stadig utfordre meg selv- på godt og vondt- og jeg meldte meg også på til både Hinderløp, trappeløp og motbakkeløp samme året. Alt var tilrettelagt for en strålende konkurransesesong, der JEG for første gang i livet mitt skulle kunne kalle meg «konkurranseutøver».
I utholdenhetskonkurranser! Det hadde jeg aldri trodd selv, for å si det sånn…

 {985AA1F9-1CDD-455A-9079-1D0BEA4C3347}-455A

Første løp var Holmenkolstafetten i mai. Men denne gangen lå jeg flatt ut med influensa og feber helt frem mot løpsdagen og var ikke akkurat i god form! Jeg fullførte på et minutt raskere tid enn 2014, men med eneste mål for øyet å ikke spy på han jeg skulle veksle med i Frognerparken. Jeg unngikk det såvidt, da jeg klarte å kaste meg over en busk, men man kan trygt si at formen ikke var på topp!

Jeg skal komme tilbake til de andre løpene i egne innlegg, men etter å ha fått hjernerystelse i det første hinderløpet måtte jeg avlyse alle de resterende vårløpene. Deretter slet jeg med magetrøbbel gjennom hele sommeren og klarte så vidt klart å stille til start på motbakkeløp og trappeløp på høsten. Likevel klarte jeg en -for meg i daværende form- tilfredstillende tid og motivasjonen var nå på topp til å trene godt gjennom vinteren, for deretter å stille til start i samtlige hinderløp, motbakkeløp og trappeløp på Østlandet i 2016!

Vi sa farvel til 2015 og ønsket 2016 velkommen. Dette året startet jeg med betennelse i hoften, ikke på grunn av overdrevent mye løping, men på grunn av en altfor høy totalbelastning på jobb og fritid. Da denne etter 5 måneder begynte å slippe taket, våknet jeg en morgen opp med et nytt problem. Denne gangen hadde jeg fått -enkelt fortalt- betennelse i foten, samt hånden. Utrolig frustrerende, men samtidig en dyrebar erfaring i det mentale aspektet rundt langvarig skade/smerte.

Det som er så ironisk er at jeg gikk fra å hate å løpe, til at det nå er det eneste jeg ønsker å gjøre.

12083788_558346917650293_1550255884_n

Og motivasjonen har endret seg gradvis; fra å få god karakter i gym på skolen, til å klare opptaksprøvene til befalskolen, til å gjennomføre hinderløp, motbakkeløp og trappeløp til det som nå er motivasjonen: Være flink med rehabiliteringsøvelsene mine slik at jeg blir friskmeldt og kan trene for å nå disse målene.

Og aller helst slå tiden til mormors venninne på 50 år på etappe 10 på Holmenkollstafetten.

Så, nå lurer jeg på: Hva er din målsetting med din trening? Del gjerne på Facebook.