Blogg

Kast badevekten

Forhistorien til dette innlegget fant sted for et par år siden, da jeg trente en jente som blant annet hadde som mål å gå ned i vekt. Dette er en ganske vanlig målsetning som man møter på som personlig trener, og minst like vanlig er denne problemstillingen som jeg nå skal forsøke å forklare med dette innlegget: Hvorfor badevekten er et dårlig målebarometer og kanskje bør byttes ut med andre alternativer som målebånd eller fettklype, fotografering underveis (under samme lysforhold). I tillegg så er det et sikkert tegn på at noe positivt skjer når klærne plutselig sitter løst og du må stramme inn beltet og klokka.

 

 

Vi trente sammen et par ganger i uken, hun trente litt selv utenom og var flink med kostholdet.
Resultatene kom fort, som du kan se på bildene nedenfor.
Hun ble både sterkere og raskere, energinivået var høyt, humøret var strålende, muskelmasse økte og fettprosent gikk ned.

6 uker

Det skiller kun 6 uker mellom disse bildene.


En sommerdag var hun klar for sitt eget bursdagsselskap der store posete klær var byttet ut med en kort shorts, høye hæler, smykker og en fin topp. Hun følte seg helt fantastisk, komplimentene haglet både i virkeligheten og på sosiale medier etter at bilder fra kvelden ble delt. Jenta var strålende fornøyd med sin egen kropp, helt til det et par dager senere skulle gå virkelig galt…

HUN GIKK PÅ BADEVEKTEN!!


Den viste en vektøking på 2 kilo. Snakk om å bli deprimert. Her hadde hun lagt ned masse arbeid i ukevis for å bli i bedre form, hadde spist fornuftig hele veien og følte seg bedre enn noen gang. Og så hadde hun ikke gått ned i vekt i det hele tatt- men opp? Var alle de snille kommentarene og skrytet fra omverdenen bare sympatiløgner for å få henne til å føle seg bedre? Var speilbildet bare basert på hennes egne vrangforestillinger om at hun faktisk hadde endret kroppsammensetningen sin?

Den påfølgende timen vi hadde sammen ble i sin helhet brukt til å prate sammen om dette og få tankene tilbake på rett kjøl:

kast badevekta

Hva tror du har skjedd her? Her har personen faktisk blitt slankere OG gått opp 6,5 kilo. Hvordan er det mulig?

muskler fett

Dette bildet illustrerer 2,5 kilo fett (øverst) og 2,5 kilo muskel (underst).

Jeg regner med at jeg ikke trenger å forklare det nøyere enn at både hun som trente hos meg og jenta på det siste bildet har endret kroppsammensetningen ved å redusere fettprosent og øke muskelmasse. Dette er et soleklart eksempel på at man ikke skal henge seg opp i badevekten, som ikke forteller oss noe som helst om hva de kiloene den viser oss består av.

Det siste du skal gjøre er å la deg knekke av den ondskapsfulle badevekten som forsøker å holde deg nede og tro at det du gjør på trening og endring av kostholdet ditt er bortkastet fordi vekten ikke går ned. Hvis du også er i besittelse av en slik fæl badevekt: Kvitt deg med den!

badevekt2